Aktuellt

2026

1

Jun

Den tredje nätverksträffen för i år, och den sista före sommaren, hölls den 6 maj.

Studieresa till Antwerpen

Träffen inleddes av Irina, sfi-lärare på Komvux Skärholmen. Hon berättade om en studieresa till Antwerpen i Belgien som hon hade gjort tillsammans med sina kollegor Said Katja. I Antwerpen besökte de skolor där man undervisar invandrare i nederländska som är det talade språket i den delen av landet. Skolorna arbetar med elever som, precis som hos oss, har kort eller ingen skolbakgrund.

(more…)

27

Feb

Nytt år – nytt fokusområde

Inför 2025 gjorde skolorna en gemensam kartläggning av de utmaningar lärarna identifierat i undervisningen. Sex områden identifierades, och efter omröstning valdes differentierad undervisning som fokusområde för 2025 och lärstrategier för 2026.

Exempel på frågor som lärarna lyft inom lärstrategier:
• Hur undervisar vi i studieteknik?
• Hur stärker vi elevernas självständighet?
• Hur förklarar vi hur skolan fungerar?
• Hur befäster vi kunskap långsiktigt?
• Hur utvecklar vi skrift hos elever utan etablerat talat språk?

(more…)

2025

5

Nov

Fredagen den 17 oktober hade det blivit dags för fokusområdets sjätte och näst sista nätverksträff. Träffen inleddes med ett besök från Camilla Berner som berättade om en förstudie som startat och som har titeln Kortutbildades utmaningar och behov. Camilla berättade att syftet med förstudien är att fördjupa kunskaper som vi redan har om målgruppen och hur vi arbetar bäst med att främja litteracitetsutvecklingen hos våra elever samt att analysera hur en yrkesutbildning för studieväg kan organiseras. Förstudien pågår fram till september nästa år och ska förhoppningsvis resultera i ett spännande projekt som kan ge oss möjligheter att utveckla arbetet på studieväg 1, kanske fördjupa något av våra tidigare fokusområden ännu mer!

Dags för rundabordssamtal

Inför träffen skulle lärarna pröva att differentiera undervisningen utifrån aspekterna omfång och metod och när vi samlades fick de presentera sitt arbete med aktionerna under vad vi kallar skolövergripande rundabordssamtal. För att hålla fokus under samtalen utser gruppen en tidtagare, som ansvarar för att varje presentatör får lika mycket tid. Presentatören eller presentatörerna då det ibland är två lärare som har planerat för en gemensam aktion har stödfrågor att utgå från.

  • Vad i din undervisning ville du förändra?
  • Hur har du undervisat nu?
  • Vad hände? Hur blev resultatet?
  • Hur har din aktion påverkat din undervisning?

Övriga runt bordet hade som vanligt  i uppdrag att vara kritiska vänner, som stöttar presentatören genom att ställa vänligt nyfikna och vid behov klargörande frågor.

(more…)

29

Sep

Fredagen den 5 september var det dags för höstens första nätverksträff.  Kontaktrektor Anna Sundbom hälsade oss välkomna och värmde upp oss genom att ställa frågor om den utvecklingsstrategi som det skolövergripande utvecklingsarbetet utgår från.

Hon undrade om våra tankar kring vad förändringsarbetet ska leda till. Vi svarade bland annat att det ska leda till bättre undervisning, utveckling av eleverna och att åstadkomma det mest gynnsamma lärandet för vår elevgrupp. Vidare frågade Anna om hur vi tar oss an utvecklingsarbetet och där blev svaret att vi utgår från något skav i undervisningen. Vi tar oss tid att fundera kring “skavet” och provar sedan nya sätt i undervisningen som ska motverka skavet. Efter det utvärderar vi hur det gått.

(more…)