Aktuellt

2022

Antalet sökande till vuxenutbildningen inför januaristarten är högre än inför samma start förra året. Vi har nu 9 200 sökande till enstaka kurser jämfört 8 800 sökande 2022 och 11 800 sökande 2021. Antal sökande till klassrum är lite högre än tidigare, men distans är fortfarande populärt: 68 procent av de sökande har valt en distanskurs jämfört med 71 procent året innan. Även sökande till kurspaket har ökat och vi har fått in 1 700 ansökningar till kurspaket jämfört med 1 600 förra året.

De mest sökta kurserna är desamma som tidigare: matematik, engelska och svenska som andraspråk är de mest sökta ämnena. De mest sökta kurspaketen är Vård och omsorg samt Barn och fritid.

Anmälningar till sfi fortsätter att vara något fler än under motsvarande månad förra året och vi aviserade 1 600 elever till sfi i oktober, året innan var siffran 1 200. Vi kan se, att minskningen av aviseringar till sfi har ökat något, även om antal elever inom sfi fortsätter att minska.

25

nov

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, presenterar en rapport om rektors roll för det kollegiala lärandet. Rapporten utgår från en forskningscirkel som är genomförd i förskolan. Resultaten är dock väl värda att fundera över även i vuxenutbildningen.  Såhär skriver de på sin hemsida där du också kan ladda ner rapporten:

En rapport om vilka ledarhandlingar som är möjliggörande och hindrande i kompetensutvecklingsinsatser. Resultatet visar bland annat att det är viktigt att rektor äger och deltar i kompetensutvecklingen och att det är en fördel för utvecklingsarbetet om rektor har kunskap om redskap för kollegialt lärande.

Länk till SPSM:s hemsida: https://webbutiken.spsm.se/rektors-betydelse-for-kollegialt-larande/?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=Skolverkets%20nyhetsbrev

22

nov

Nytt om undervisning!

Ta del av två inspirerande föreläsare från årets Lärkraft-konferens. Helena Wallberg berättar om hur hon ser på vikten av att möta eleverna där de är – i det de ska lära sig och att arbeta med differentierad undervisning. På samma tema berättar Maria Kempe Olsson om mötesmodellen Elevhälsomötet, en metod för att prata elevhälsa och om det som lyckas med hjälp av strukturerade samtal.

Differentierad undervisning och Elevhälsomötet

Läs också en reflektion av Petri Partanens föreläsning om tillgängliga lärmiljöer och elevhälsoarbete i vuxenutbildningen.

Elevhälsoarbete i vuxenutbildningen

Tipsa redaktionen

Har du tips på vad vi borde publicera på webbplatsen? Mejla redaktionen.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se