Pedagogisk, social och fysisk lärmiljö

Tillgänglighetsmodellen har tre delar, fysisk, social och pedagogisk lärmiljö. Hur de tre delarna samspelar spelar roll för hur långt individen kommer i sitt lärande och i sin utveckling.

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, beskriver tillgänglighetsmodellen på sin webbplats. I augusti 2024 kommer ett nytt stödmaterial för arbetet med tillgängliga lärmiljöer.

Tillgänglighetsmodellen – SPSM

Pedagogisk lärmiljö

Den pedagogiska miljön ska vara en trygg plats som främjar elevernas lärande. De ska vara delaktiga i utformningen av undervisningen utifrån hur de lär sig bäst. Lärarens uppdrag är att utforma undervisningen och göra de extra anpassningar som krävs för att undervisningen ska bli tillgänglig för alla elever.

Sveriges kommuner och regioner, SKR, har en lista på sin hemsida med exempel på vad pedagogiskt lärmiljö innebär.

  • Arbetssätt
  • Metoder
  • Struktur
  • Tydlighet
  • Flexibilitet
  • Extra anpassningar
  • Särskilt stöd
  • Kompensatoriska hjälpmedel
  • Digitala lärresurser
  • Schema
  • Bild- och teckenstöd

Sveriges Kommuner och Regioner har en sida om inkluderande lärmiljöer.

SKR om Inkluderande lärmiljöer

Sfi-läraren Linda berättar om hur hon jobbar med den pedagogiska lärmiljön.

Linda berättar om hur hon jobbar med pedagogisk lärmiljö.

Helena Wallberg, specialpedagog och föreläsare, berättar om hur hon ser på inkluderande lärmiljöer.

Intervju med Helena Wallberg: Inkluderande = högkvalitativ

Social lärmiljö

Den sociala lärmiljön handlar bland annat om gemenskap, begripliga sammanhang, normer och attityder.

En tillgänglig social lärmiljö handlar främst om

  • tillgängliga aktiviteter
  • tillgängliga sociala ytor och mötesplatser
  • tillgängliga ramar och regler för hur samspelet ska fungera i gruppen
  • att innehållet i det som kommuniceras tillgängliggörs
  • att väcka nyfikenhet och skapa tillfällen för att förstå varandras perspektiv eller få stöd att förstå sociala sammanhang.

En del elever har svårare med de sociala delarna av utbildningen än andra. Det behöver vi ta hänsyn till när vi utformar undervisning och våra lärmiljöer.

Hedvig är kurator inom vuxenutbildningen och berättar hur hon ser på den sociala lärmiljön

Fysisk lärmiljö

Den fysiska miljön handlar om möbler, ljud, ljus och liknande som skapar intryck för eleverna. Intryck som ibland kan bli för mycket för en del om vi inte tänker till kring den fysiska miljön. En av punkterna i stadens arbete med tillgänglighet och delaktighet för alla är principen om universell utformning. Det innebär att lokaler ska byggas och inredas så att de fungerar att komma in i och vara i för alla.

UR Skola har ett program i sin serie Lärlabbet som handlar om fysisk lärmiljö i klassrummet. Programmet finns på UR Plays hemsida.

Lärlabbet – fysisk lärmiljö i klassrummet, 14 min

Ifous har gett ut en rapport om skolmiljöer i sin serie Ifous fokuserar. Den handlar om vad man bör tänka på vid nybyggnation eller renovering av utbildningslokaler.

Rapport Ifous fokuserar: Skolmiljöer

Tipsa redaktionen

Har du tips på vad vi borde publicera på webbplatsen? Mejla redaktionen.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se

Länkar till läromaterial och pedagogtips

Vill du veta mer?

Har du frågor om vårt skolövergripande utvecklingsarbete är du välkommen att kontakta vår strateg.

Philippa Börjesson
Strateg, verksamhetsområde Kompetensförsörjning och utveckling
Vuxenutbildning Stockholm
E-post: philippa.2.borjesson@edu.stockholm.se
Telefon: 08-508 464 11

Frågor om Lärandeforum kombo

Har du frågor om arbetet med Lärandeforum är du välkommen att kontakta vår verksamhetsutvecklare.

Erik Mattsson, verksamhetsutvecklare, VO Kompetensförsörjning och utveckling
Telefon: 0724 – 680048
E-post: erik.2.mattsson@edu.stockholm.se

Rapporter från Lärandeforum

Ta del av lärarnas berättelser och erfarenheter av Lärandeforum.

Vill du veta mer?

Har du frågor om vårt skolövergripande utvecklingsarbete på studieväg 2 är du välkommen att kontakta vår strateg.

Philippa Börjesson
Strateg, verksamhetsområde Kompetensförsörjning och utveckling
Vuxenutbildning Stockholm
E-post: philippa.2.borjesson@edu.stockholm.se
Telefon: 08-508 464 11

Frågor om Gy 25 och ämnesbetygen?

 

  • Har du frågor som du inte hittar svaret på?
  • Vill din arbetsgrupp prata om Gy25 och ämnesbetygen med oss ? Använd formuläret för att skicka in din fråga!
  • Ställ din fråga här

Hjälp med att utforma tillgängliga lärmiljöer och undervisning

Team skolutveckling erbjuder skolor utvecklingssatsningar, bland annat genom handledning, processtöd och workshops. Syftet är att skapa tillgängliga lärmiljöer och därigenom öka elevers måluppfyllelse.

Behöver din verksamhet stöd?

Rektor eller chef är välkommen att kontakta oss för samarbete på organisations-, grupp- och individnivå. Tillsammans planerar vi innehåll och upplägg.

Vårt arbete är förebyggande och hälsofrämjande. Ta tidig kontakt med oss – forskning och beprövad erfarenhet visar att elevers resultat gynnas av tidiga insatser!​

E-post: teamskolutveckling.vux@edu.stockholm.se

Har du en fråga eller ett exempel som du vill dela med dig av?

Vill du dela med dig av ditt arbete med tillgängliga lärmiljöer och extra anpassningar?

Eller har du en fråga om tillgänglighet?

Mejla till oss på redaktionen!

E-post: redaktion@vuxpedagog.stockholm.se

Dela med dig!

Har du exempel på hur du eller någon kollega arbetar med perspektiven och/eller kunskapsmålen i din undervisning? Hör av dig till redaktionen via e-post.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se