Pedagogisk, social och fysisk lärmiljö

Tillgänglighetsmodellen har tre delar, fysisk, social och pedagogisk lärmiljö. Hur de tre delarna samspelar spelar roll för hur långt individen kommer i sitt lärande och i sin utveckling.

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, beskriver tillgänglighetsmodellen på sin webbplats. I augusti 2024 kommer ett nytt stödmaterial för arbetet med tillgängliga lärmiljöer.

Tillgänglighetsmodellen – SPSM

Pedagogisk lärmiljö

 

 

Den pedagogiska miljön ska vara en trygg plats som främjar elevernas lärande. De ska vara delaktiga i utformningen av undervisningen utifrån hur de lär sig bäst. Lärarens uppdrag är att utforma undervisningen och göra de extra anpassningar som krävs för att undervisningen ska bli tillgänglig för alla elever.

Sveriges kommuner och regioner, SKR, har en lista på sin hemsida med exempel på vad pedagogiskt lärmiljö innebär.

  • Arbetssätt
  • Metoder
  • Struktur
  • Tydlighet
  • Flexibilitet
  • Extra anpassningar
  • Särskilt stöd
  • Kompensatoriska hjälpmedel
  • Digitala lärresurser
  • Schema
  • Bild- och teckenstöd

SKR om Inkluderande lärmiljöer

Linda som är sfi-lärare berättar om hur hon jobbar med den pedagogiska lärmiljön. 

Social lärmiljö

Den sociala lärmiljön handlar bland annat om gemenskap, begripliga sammanhang, normer och attityder.

En tillgänglig social lärmiljö handlar främst om

  • tillgängliga aktiviteter
  • tillgängliga sociala ytor och mötesplatser
  • tillgängliga ramar och regler för hur samspelet ska fungera i gruppen
  • att innehållet i det som kommuniceras tillgängliggörs
  • att väcka nyfikenhet och skapa tillfällen för att förstå varandras perspektiv eller få stöd att förstå sociala sammanhang.

En del elever har svårare med de sociala delarna av utbildningen än andra. Det behöver vi ta hänsyn till när vi utformar undervisning och våra lärmiljöer.

Hedvig är kurator inom vuxenutbildningen och berättar hur hon ser på den sociala lärmiljön. 

Fysisk lärmiljö

Den fysiska miljön handlar om möbler, ljud, ljus och liknande som skapar intryck för eleverna. Intryck som ibland kan bli för mycket för en del om vi inte tänker till kring den fysiska miljön. En av punkterna i stadens arbete med tillgänglighet och delaktighet för alla är principen om universell utformning. Det innebär att lokaler ska byggas och inredas så att de fungerar att komma in i och vara i för alla.

UR Skola har ett program i sin serie Lärlabbet som handlar om fysisk lärmiljö i klassrummet. Programmet finns på UR Plays hemsida.

Lärlabbet – fysisk lärmiljö i klassrummet, 14 min

Ifous har gett ut en rapport om skolmiljöer i sin serie Ifous fokuserar. Den handlar om vad man bör tänka på vid nybyggnation eller renovering av utbildningslokaler.

Rapport Ifous fokuserar: Skolmiljöer