Nätverksträff 6, 11 oktober 2024
Under årets fokusområde har vi arbetat med att få vårt utbildningskoncept Sfi grund för kurs 1A och 1B till att även omfatta kurs 1C och 1D . Det innebär att de senare kurserna också arbetar tematiskt och inom varje tema kombinerar sfi med ämnesundervisning i form av antingen en orienteringskurs eller en grundläggande kurs. Det innebär till exempel att samtliga sfi-grupper från kurs A-D studerar matematik och att alla sfi-lärare då också behöver kunna undervisa språkutvecklande i matematik utan att för den sakens skull vara matematiklärare. Ett sådant upplägg ställer andra krav på en sfi-lärare och vi har under året utgått från frågor som:
- Hur tar jag reda på elevernas lärandebehov inom matematik?
- Vilka metoder ska jag använda?
- Vilka begrepp börjar jag med?
Att undervisa i matte som sfi-lärare
Jag som skriver denna text och som processleder utvecklingsarbetet har haft lätt att känna igen mig i många av de tankar som har dykt upp hos lärarna under året. Jag är i grunden sfi-lärare och har hela livet tänkt att matte inte är för mig. Att jag då skulle undervisa i matematik och prata matematik med elever känns helt främmande. Med detta sagt blev ett mål för året att få till en synvända för alla sfi-lärare som kände som jag. Målet är att matte är roligt, att matte kan förstås som ett språk i likhet med andra språk!
För att åstadkomma detta har vi dels planerat för, genomfört och utvärderat aktioner. Med aktioner menar vi att medvetet pröva något nytt i undervisningen, något undervisningsmoment. Utgångspunkten ska vara ett skav, något som inte har gått så bra som jag som lärare hade önskat. Den här gången har vi haft ett gemensamt skav: Hur undervisar jag (som sfi-lärare) i matematik på sfi? På nätverksträffarna har vi fått inspiration i form av föreläsare. I våras föreläste Saman Abdoka och på denna träff föreläste Caroline Nagy från Nationellt centrum för matematikutbildning.
Nationellt centrum för matematikutbildning
Nationellt centrum för matematikutbildning ger stöd
Caroline började föreläsningen med att berätta om NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning. Deras uppdrag är att stödja utvecklingen av matematikutbildning i förskolan, i det obligatoriska och frivilliga skolväsendet. Centrumet inrättades genom regeringsbeslut 1999 och är placerat i Göteborg. Bland NCM:s personal finns personer som har en bakgrund, eller är verksamma, som lärare, lärarutbildare, forskare och matematiker. De ansvarar till exempel för:
* utgivning av tidskrifternan Nämnaren och NOMAD
* utgivning av litteratur för lärarutbildning och lärarfortbildning
* deltagande i och arrangemang av seminarier, kurser och konferenser
Nämnaren och NOMAD – NCMs webbplats
Caroline tipsade oss om den materialbank som finns på NCM:s hemsida. Hon berättade bland annat om Kängurutävlingen vars syfte är att stimulera intresset för matematik genom bra problem som är designade för att väcka nyfikenhet och lust att lära matematik. Kängurutävlingen är just en tävling och tävlingsgrupperna är indelade efter ålder (grund- och gymnasieskola) men uppgifterna finns tillgängliga på hemsidan för att kunna användas i undervisningen. Ett annat tips från Caroline var resursen matematikpapper. Det är kopieringsunderlag som du fritt kan använda i din undervisning. Om det är något underlag som du saknar kan du höra av dig till NCM. Ytterligare ett tips var att det på hemsidan finns en bank av inspelade seminarier, till exempel ett som handlar om vuxnas matematiklärande – möjligheter och utmaningar.
Seminarium om vuxnas matematiklärande – möjligheter och utmaningar
Föreläsningen var sedan ett fint exempel på att matematikundervisning kan vara glädjefylld. Det kan vi åstadkomma genom att i undervisningen ta utgångspunkt i hur elever tänker och lyfta upp olika sätt att tänka. Det blir då viktigt att i utformningen av undervisningen fundera över vilka erfarenheter jag vill att eleverna ska ha med sig för att polletten så småningom ska trilla ned.
Reflektioner från Ida, sfi-lärare från Komvux Rinkeby efter nätverksträffen
Nätverksträffen den 11 oktober 2024 handlade om lustfylld undervisning i matematik. Föreläsningen var inspirerande på ett flertal sätt. Dels berättade föreläsaren om teorier och hur vi lärare ska utgå från vår målgrupp i undervisningen. Vi behöver sätta matte i ett sammanhang, dvs. utgå från elevernas behov i sitt vardagsliv. Dels gav hon riktigt bra förslag på praktiska övningar där eleverna aktiveras ”matematiskt”: tal på lappar, tallinjer och användning av flera mönster (ex tiokompisar).
Föreläsningen uppmuntrade mig till att arbeta mera med att ”prata matematik” med eleverna. Vi har börjat med pausgympor med matematiskt innehåll, t ex talkörer och talkort. Jag är väldigt tacksam för allt material och inspirerande övningar som finns på Matematikpapper – Nationellt centrum för matematikutbildning.
Matte har omvandlats från ångest till glädje! 😊