Aktuellt

Hur skapa en miljö där alla vågar?

Fråga

Hej!
Jag undervisar i svenska och har nästan alltid flera elever i mitt klassrum som inte tycker om att prata inför klassen. De vill liksom inte visa för andra vad de kan fast de är jätteduktiga. Vad ska man göra när kursplanen faktiskt kräver muntliga framställningar?

Svar

Hej och tack för att du lyfter en fråga som många lärare brottas med. Tillgängliga lärmiljöer omfattar pedagogisk, social och fysisk miljö och din fråga kan man faktiskt placera i flera av dessa! Vi kan fundera på:
○ Hur är möbleringen i klassrummet? Kan möbleringen påverka elevers prestation? Kanske det går att möblera om till öar inför en presentation?
○ Hur är klimatet i klassrummet? Är det en tillåtande atmosfär där de flesta känner sig bekväma att ställa frågor och svara på frågor? Och hur kan du som lärare ta reda på det? Kan en kollega auskultera i ditt klassrum eller kanske skolans specialpedagog?
○ Hur brukar du som lärare fördela talutrymmet? Är det främst de som räcker upp handen som får ordet eller använder du en annan metod, som t.ex EPA? Med EPA ges alla talutrymme, i mindre eller större sammanhang.
○ Kan presentationer genomföras på olika sätt? Kan de spelas in, utanför klassrummet? Kan de framföras i mindre grupp med endast några få elever närvarande?
○ Om vi utgår ifrån en elev och dess önskan om att slippa prata inför klassen: känner eleven sig kunnig i ämnet eller beror oviljan på bristande kunskaper? Eller kan det bero på osäkerhet? Har du som lärare vetskap om anledningen, kan du kanske anpassa uppgiften så att eleven kan visa sina kunskaper och få godkänt betyg.

Lycka till!

 

Tipsa redaktionen

Har du tips på vad vi borde publicera på webbplatsen? Mejla redaktionen.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se