Nätverksträff 4, 31 maj 2024
Den fjärde och sista träffen för våren hade vi den 31 maj och i vanlig ordning avslutade vi med midsommar-raketen. Men vi tar det från början.
Denna träff följer liksom alla träffar en välkänd arbetsgång. Efter den obligatoriska kaffekoppen och frukostmackan slår vi oss ned och låter kontaktrektor Anna Sundbom hälsa oss välkomna. Annas inledning ger en inramning både till träffen men också till var vi befinner oss i utvecklingsarbetet i stort. Denna morgon riktade hon lampan mot det systematiska kvalitetsarbetet och vikten av att låta arbete med sikte mot ständig förbättring få ta sin tid. Hon lyfte också vikten av dokumentation. För utan dokumentation blir det ingen analys och utan analys har vi bara provat en massa saker i undervisningen men vi kan egentligen inte säga vad som har hänt när vi har prövat och varför det kan ha blivit som det har blivit.
Efter Annas inledning gick vi genom agendan för att påminna oss om vad vart vi skulle rikta vår uppmärksamhet denna förmiddag. Först på agendan stod de skolövergripande gruppsamtalen. Inför förra träffen i april hade vi förberett oss genom att ta med oss en lektionsutmaning i matematik. Den presenterade vi för våra kollegor för att sedan få tankar och förslag på möjliga lösningar från dem. Dessutom fick vi input från Saman Abdokas föreläsning om undervisning i matematik för nyanlända. Inför den här träffen i maj hade vi gjort en aktion, provat sätt att möta den lektionsutmaning som vi tidigare hade identifierat. Under de skolövergripande samtalen berättade vi vad vi hade gjort, hur det hade gått och vad vi tänkte skulle kunna vara ett nästa steg. Sedan förtjänade vi en solskensbulle-paus.
Rörelse- och hjärnpaus
Ett annat återkommande moment under träffarna är våra rörelse- och hjärnpauser. Vi vill ju försöka leva som vi undervisar! Den här gången prövade vi två olika övningar.
Övning 1 kommer från Östhammars kommun.
Rörelsepaus – axlar, rygg och nacke – YouTube
Övning 2 kommer från Pedagog Stockholms sida med inspiration till rörelsepauser.
Kom igång med rörelsepaus – Pedagog Stockholm
Sfi 1-elevers läsning
Efter rörelsepausen var det Nora Ståhl och Sara Sadeghvands tur att presentera sitt arbete med läsning och läsförståelse. De arbetar båda på Järva och undervisar i en 1B respektive 1C-grupp. Rubriken för presentationen var ”Ingenting är givet” och budskapet var precis det att vi inte kan ta något för givet när det gäller de läs-utmaningar som kan uppstå för elever på studieväg 1.
Men hur tar man då reda vad elever upplever som svårt?
Svaret var kartläggning och att fråga eleverna hur de tar tänkt när de har löst en viss uppgift, oavsett om de har svarat rätt eller fel. Nora och Sara använde sig av både NP-liknande uppgifter och autentiska texter med tillhörande frågor. Sedan gjorde de en uppgift åt gången och samtalade med eleverna om hur de hade svarat och vad som fick dem att svara som de gjorde. I sin kartläggning kom de fram till att utmaningar kan vara:
- Kulturella skillnader och att man utgår från tidigare erfarenheter (t.ex. att priset på tomater inte hämtas från texten utan från den vanliga butiken där man brukar handla)
- Tid, datum och förkortningar som t.ex. tis och nov
- Att identifiera vilka ord som är viktiga och vilka som inte är viktiga
- Layout som att vi läser från vänster till höger men att om texten är uppdelad i spalter så läser vi en spalt i taget
- Strategier för hur man löser en uppgift
Sedan var det dags för skolorna att knyta ihop säcken och tillsammans formulera vad de tog med sig från dagen och vad de ska göra för att hålla utvecklingsarbetet levande under sommaren.
Efter det var det dags för midsommar-raketen, både den tysta och den högljudda!
En studiehandledares reflektioner
Davit från Järva vuxenutbildning tog med sig detta från förmiddagen:
Jag tar med mig att ”ingenting är givet” från Sara och Noras presentation om läsutmaningar. Som studiehandledare tar jag särskilt med mig att arbeta tillsammans med lärarna med elevernas svårigheter och utmaningar.
Det är viktigt att vi identifierar elevernas svårigheter för att kunna planera undervisningen. På så vis kan vi stödja eleverna utifrån deras behov och utmaningar.