Aktuellt

Microsoft Co-pilot planerar undervisning i bygg och anläggning

AI är ett kul sätt att starta igång tankarna om hur ett historiskt perspektiv kan ta sig uttryck i undervisningen. Jag ställde frågan

Kan du ge mig en lektionsplan för att integrera ett historiskt perspektiv i undervisningen på bygg- och anläggningsprogrammet?

Detta var vad som kom tillbaka:

Självklart! Här kommer ett exempel på en lektionsplan för bygg- och anläggningsprogrammet med ett historiskt perspektiv. Den är anpassad för komvux och kan användas inom kurser som Bygg och anläggning 1, Husbyggnad, eller Byggprocessen.


🧱 Lektionsplan: Byggteknikens utveckling – från stenålder till smarta hus

Ämne: Bygg och anläggning
Tidsåtgång: 2–3 lektioner (á 60–90 min)
Syfte: Att ge eleverna förståelse för hur byggteknik, material och arbetsmetoder har utvecklats genom historien och hur det påverkar dagens byggbransch.


🎯 Mål:

  • Känna till viktiga byggtekniska milstolpar i historien.
  • Förstå hur materialval och byggmetoder har förändrats.
  • Reflektera över hållbarhet och framtidens byggande i relation till historien.

📚 Lektionsinnehåll:

1. Introduktion – Föreläsning med bildspel (45 min)

  • Byggande under forntiden: stenhus, träkonstruktioner, lerhus.
  • Antikens byggteknik: romerska akvedukter, valv och betong.
  • Medeltidens byggnader: kyrkor, borgar, hantverkstraditioner.
  • Industrialiseringen: maskiner, järn, betong och stadsplanering.
  • Modern tid: prefabricering, hållbart byggande, smarta hus.

2. Gruppuppgift – Tidsresa i byggteknik (60 min)

Eleverna delas in i grupper och får varsin epok att undersöka:

  • Vilka material användes?
  • Hur byggde man?
  • Vilka verktyg och metoder användes?
  • Hur såg yrkesrollen ut?

Grupperna skapar en kort presentation eller affisch.

3. Redovisning och diskussion (30–45 min)

  • Varje grupp presenterar sin epok.
  • Gemensam diskussion: Vad har vi lärt oss? Vad kan vi ta med oss till dagens byggande?

4. Reflektion – Framtidens byggande (30 min)

Individuell skrivuppgift eller samtal:

  • Hur tror du byggandet kommer se ut om 50 år?
  • Vad kan vi lära oss av historien för att bygga mer hållbart?

 

Hur arbetar du med det historiska perspektivet i din undervisning? Skriv gärna till oss och berätta så kan vi komma och göra en intervju och lägga upp goda exempel här på Vuxpedagog Stockholm.

E-post: vuxpedagog@stockholm.se