Aktuellt

Lärares förhållningssätt till livsfrågor och etik i undervisningen

Ytterligare ett tips på läsning som rör SO-ämnena. I den här uppsatsen handlar det om lärares åsikter och argument om livsfrågor och etik och vilken roll den undervisningen spelar för eleverna.

I sammanfattningen lyfter författarna att

  • möjlighet att reflektera och ta ställning till olika åsikter och perspektiv ger eleverna en ökad förståelse för värdegrunden och möjligheten att sätta sig in i andras situationer.
  • det är viktigt att lärare anpassar undervisningen efter elevers olika inlärningsstilar till exempel genom samtal.
  • respondenterna poängterar betydelsen av att skapa en trygg och inkluderande miljö i klassrummen, för att främja diskussioner som är öppna och respektfulla kring livsfrågor och etiska dilemman.
  • utmaningar med undervisning om livsfrågor och etik är ämnen som kan vara känsliga för elever, på grund av det är det viktigt att lärare är observanta och lyhörda för elevers reaktioner och skapar en god miljö så att eleven kan utforska och diskutera dessa ämnen.

Uppsatsen finns att hämta via Göteborgs universitet.

Lärares förhållningssätt till livsfrågor och etik i undervisningen