Aktuellt

Lärandeforum för lärare på studieväg 2, april 2024

Vad har vi lärt oss och hur syns det i undervisningen?

Ett år har nu gått sedan det skolövergripande utvecklingsarbetet för studieväg 2 startade.

Tillbakablick och praktiska exempel

Den 18 april knöt vi ihop säcken med ett avslutande lärandeforum för fokusområdet differentierad undervisning. Vi träffades den här gången i Hjorthagens medborgarhus. Denna dag fokuserade vi på att se tillbaka på vad vi gjort och utbyta erfarenheter av arbetet med fokusområdet. Helene Pettersson och Johan Lundqvist, rektorer på ABF, inledde dagen med en översiktlig tillbakablick. Därefter berättade tre lärare från Cuben om hur de tagit sig an arbetet under rubriken Differentierad undervisning i praktiken.

Differentierad undervisning var ett svårfångat begrepp i början, och svårt att skilja från exempelvis individualisering. Julia Chayka från Cuben utbildning förstår begreppet som att ”möta elevernas behov men inte individuellt (med olika uppgifter) utan med inkluderande strategier som stöttar alla elever.” Hon kopplar detta till Skolverkets stödmaterial om inkludering och differentiering och också till Läroplan för vuxenutbildningen. Det är båda  dokument som vi som lärare ska arbeta efter.

Vuxenutbildningen ska alltid möta varje elev utifrån elevens behov och förutsättningar (ur Läroplan för vuxenutbildningen)

Grupparbete och vernissage avslutade dagen

Oxana Kadatskaya och Fredrik Fahlander gav exempel på aktioner där de försökt differentiera undervisningen i olika teman, med cirkelmodellen och med skrivuppgifter med olika grad av stöttning för eleverna. De beskrev dilemmat med att låta eleverna själva välja vilka uppgifter de tar sig an. De var överens om att detta arbetssätt, i den mån det är nytt för eleverna, måste förberedas väl. När eleverna väl förstår vad det går ut på (och att de inte behöver välja alla uppgifter) har aktionerna fallit ut väl. Det tar tid att introducera nya arbetssätt för eleverna och när man väl gjort det bör man hålla fast vid det och inte bara arbeta på det här sättet ibland, menade lärarna.

Efter Cubens utmärkta dragning följde livliga diskussioner över skolgränserna om hur man tyckte att elevuppgifterna speglade en differentiering. De diskuterade också hur man kan göra för att eleverna själva ska välja uppgifter på rätt nivå (de vill ofta välja den svåraste…)

Efter paus samlades deltagarna skolvis för att skapa en sammanställning av vad de gjort på sina respektive skolor under året. Under den sista timmen visade de upp resultatet på en ”vernissage”.

Nu fortsätter arbetet med differentierad undervisning på respektive skola och till hösten är det dags för det skolövergripande utvecklingsarbetet att ta sig an ett nytt fokusområde.

Tipsa redaktionen

Har du tips på vad vi borde publicera på webbplatsen? Mejla redaktionen.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se