Kvinna jobbar med ipad och notisar

Vårt uppdrag

Regeringen vill höja den digitala kompetensen för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i utbildningen. Vuxenutbildningen i Stockholm bedriver ett målmedvetet arbete med att digitalisering av den egna verksamheten.

Som en del av detta pågår ett arbete med att uppdatera och komplettera befintliga styrdokument. Skolverket håller på att ta fram nya rekommendationer och en plan för digitalisering inom skolorna för 2024 och framåt, som vi kommer att anpassa oss efter.

Nationell strategi för digitalisering av skolväsendet 2023–2027

År 2023 antog regeringen en uppdaterad nationell strategi för digitalisering av skolväsendet för perioden 2023–2027. Målet är att det svenska skolväsendet ska vara ledande i att utnyttja digitaliseringens möjligheter för att uppnå hög digital kompetens, främja kunskapsutveckling och säkerställa likvärdighet.

För att förverkliga denna strategi har Sveriges kommuner och regioner (SKR), i nära samarbete med Skolverket och övriga skolväsendet, utvecklat en ny handlingsplan. Denna plan innehåller konkreta åtgärder och initiativ som syftar till att stärka digitaliseringen inom utbildningen.

Förslag till yttrande av Utbildningsdepartementets remiss – nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet, skrs webbplats

Ett arbete pågår med att komplettera dessa dokument utifrån Skolverkets nya rekommendationer eller allmänna råd.

Arbetsmarknadsförvaltningens digitaliseringsarbete

Handlingsplan digitalisering för Vuxenutbildningen är under arbete för uppdatering.

Arbetsmarknadsförvaltningen har en färdplan för digitalisering som antogs 2024.

Arbetsmarknadsförvaltningens färdplan för digitalisering 2024 (pdf)

Digitalisering inom vuxenutbildningen

Digitaliseringen inom vuxenutbildningen skapar både nya möjligheter och utmaningar. För att erbjuda en tillgänglig och individanpassad utbildning behöver vi ha en god förståelse för elevernas varierande förutsättningar och behov samt ett effektivt användande av digitala verktyg.

Utmaningar

Att genomföra digitala aktiviteter inom vuxenutbildningen medför praktiska utmaningar, då vissa elever saknar tillgång till nödvändig teknik och programvara. Dessutom har eleverna skiftande skolbakgrund och arbetslivserfarenheter, vilket resulterar i varierande nivåer av digital kompetens. Därför är det särskilt viktigt att kunna erbjuda en flexibel och individanpassad utbildning.

För att bemöta dessa skillnader måste lärare ha kunskap och stöd kring digitala verktyg. Dessa verktyg underlättar inte bara arbetet utan frigör även tid från administration till undervisning och elevstöd. På så sätt skapar vi förutsättningar för en mer jämställd och tillgänglig utbildning.