Utökat stöd inom komvux som särskild utbildning
Projektet syftar till att underlätta etablering på arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Projektfakta
Syftet med projektet är att utifrån ESFs tematiska område etablering på arbetsmarknaden utreda vilka förutsättningar kvinnor och män med lindrig intellektuell funktionsnedsättning har att läsa en yrkesutbildning inom kommunal vuxenutbildning, komvux, och vilka möjligheter de har till anställning efter fullföljd utbildning.
Projektnamn | Utökat stöd inom Komvux som särskild utbildning – en förstudie |
---|---|
Projektledare | Vuxenutbildningen Stockholm |
Projektperiod | 2021 |
Finansiering | |
Slutrapport | Slutrapport Förstudie, Utökat stöd till komvux som särskild utbildning (pdf, 1,9 MB, nytt fönster) |
Komvux som särskild utbildning riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning eller förvärvad hjärnskada och är sedan den 1 juli 2020 en del av övriga komvux. Intentionerna med lagändringen var att öka inkluderingen inom komvux och att det skulle bli enklare för elever inom särskild utbildning att kombinera olika typer av utbildning.
Projektet belyser de hinder som finns samt analyserar dessa för att få syn på vilka vägar som finns framåt för att underlätta etablering på arbetsmarknaden för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet har föregåtts av en förstudien som gett en analys utifrån de horisontella principerna som jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering. Analysen visar på tre huvudsakliga hinder för att elever med en intellektuell funktionsnedsättning ska etablera sig på arbetsmarknaden. Dessa rör förutsättningar hos arbetsgivarna, övergången mellan skola och arbetsliv samt att utbildningen inte ger en formell kompetens/ yrkesexamen. Förstudien beskriver även de behov som kan kopplas till dessa hinder. Exempel på utvecklingsområden är att öka kunskap och skapa nätverk för arbetsgivare, förtydliga och stärka samverkan mellan myndigheter, individen och tilltänkt arbetsgivare. Behov ses även att utveckla skolans samverkan med lärlingsplatser samt se över den kompetens som utbildningen ger.