Läroplanen i undervisningen

Perspektiv och mål i läroplanen

I läroplanen för vuxenutbildningen finns delar som ska ingå i undervisningen oavsett vilken utbildning det handlar om. Det är bland annat perspektiv som ska belysas i utbildningen och ett antal kunskapsmål.

Har du exempel på hur du eller någon kollega arbetar med perspektiven och/eller kunskapsmålen i din undervisning? Hör av dig till redaktionen via e-post.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se

För dig som är nyfiken på att läsa mer om hur lärare som är verksamma inom komvux tolkar och tillämpar styrdokumenten i sin undervisning finns en rapport. Rapporten bygger på en forskningsstudie som forskare vid Linköpings universitet genomförde under 2023.

Lärares tolkning och tillämpning av styrdokument i kommunal vuxenutbildning, Skolverkets webbplats

Perspektiv i utbildningen

I den utsträckning det är relevant för den aktuella utbildningen ska de åtta olika perspektiven också belysas i undervisningen. Perspektiven ska bidra till att eleven utvecklar kunskaper och förmågor som inte finns specifikt i det centrala innehållet men som är av stor betydelse för vardags-, samhälls- och arbetsliv. De åtta perspektiven är jämställdhet, sexualitet, samtycke och relationer, det historiska perspektivet, det internationella perspektivet, entreprenörskap och innovation, digital kompetens, det etiska perspektivet samt miljöperspektivet.

Läroplanens perspektiv i vuxenutbildningen

Kunskapsmål i läroplanen

Läroplanen listar också ett antal kunskapsmål som ska finnas med i varje del av vuxenutbildningen. Undervisningen ska utgå från elevernas förutsättningar och behov.

Kunskapsmålen i undervisningen