Perspektiv och mål i läroplanen
I läroplanen för vuxenutbildningen finns delar som ska ingå i undervisningen oavsett vilken utbildning det handlar om. Det är bland annat perspektiv som ska belysas i utbildningen och ett antal kunskapsmål.
Har du exempel på hur du eller någon kollega arbetar med perspektiven och/eller kunskapsmålen i din undervisning? Hör av dig till redaktionen via e-post.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se
För dig som är nyfiken på att läsa mer om hur lärare som är verksamma inom komvux tolkar och tillämpar styrdokumenten i sin undervisning finns en rapport. Rapporten bygger på en forskningsstudie som forskare vid Linköpings universitet genomförde under 2023.
Lärares tolkning och tillämpning av styrdokument i kommunal vuxenutbildning, Skolverkets webbplats
Perspektiv i utbildningen
I den utsträckning det är relevant för den aktuella utbildningen ska de åtta olika perspektiven också belysas i undervisningen. Perspektiven ska bidra till att eleven utvecklar kunskaper och förmågor som inte finns specifikt i det centrala innehållet men som är av stor betydelse för vardags-, samhälls- och arbetsliv. De åtta perspektiven är jämställdhet, sexualitet, samtycke och relationer, det historiska perspektivet, det internationella perspektivet, entreprenörskap och innovation, digital kompetens, det etiska perspektivet samt miljöperspektivet.
Läroplanens perspektiv i vuxenutbildningen
Kunskapsmål i läroplanen
Läroplanen listar också ett antal kunskapsmål som ska finnas med i varje del av vuxenutbildningen. Undervisningen ska utgå från elevernas förutsättningar och behov.