Vuxenelev skriver på en dator.

Digital kompetens

Ur läroplanen för vuxenutbildning Lvux12:

  • I ett all mer digitaliserat samhälle ska vuxenutbildningen också bidra till att utveckla elevernas digitala kompetens. Utbildningen ska bidra till att alla elever utvecklar förståelse av hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska också ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt för att kunna värdera information. Genom dessa kunskaper och förhållningssätt kopplade till digital kompetens, entreprenörskap och innovationstänkande utvecklar eleverna förmågor som är viktiga i såväl arbets- och samhällslivet som vid vidare studier.

 

Elevernas digitala kompetens

En elev ska uppnå vissa kunskaper inom digital kompetens under sina studier inom vuxenutbildningen i Stockholms stad. Nu finns det riktlinjer som beskriver den förväntade nivå på dessa kunskaper, om ansvaret för kartläggningen och för undervisningen inom digital kompetens som faller inom vuxenutbildningens ansvar. Riktlinjerna utgår från EU:s ramverk för digital kompetens, Dig Comp.

Riktlinjerna kan du läsa om på hemsidan för leverantörer av vuxenutbildning i Stockholm, scrolla ner till digital kompetens inom kommunal vuxenutbildning i Stockholm.

Riktlinjer under utbildning – Stockholms stad

Mer information om EU:s ramverk översatt till svenska.

DigComp 2.2 – The Digital Competence Framework for Citizens