Aktuellt

2025

Fredagen den 29 augusti samlades ett trettiotal deltagare på Alviks medborgarhus för att kickstarta höstens verksamhet för sfi för föräldralediga. Deltagarna bestod främst av pedagoger från öppna förskolor i stadens olika stadsdelar, samt lärare från Komvux Rinkeby och Komvux Skärholmen. Även rektorer, chefer, studie- och yrkesvägledare med flera fanns på plats – vilket skapade goda förutsättningar för samverkan över professionsgränserna.

 

Dagen inleddes med att Inger Lilienberg, chef för verksamhetsområde egen regi, hälsade välkommen. Hon lyfte bland annat de goda resultaten gällande deltagare i sfi för föräldralediga, en ökning med ca 30% sedan samma period förra året. Det blev en påminnelse om att vi är på rätt väg – och att det arbete som görs verkligen gör skillnad.

 

 

En särskilt uppskattad del av programmet var föreläsningen om migrationstress, som hölls av Alessandra Hedlund och Anahita Abdulrasool från Transkulturellt centrum. Föreläsningen gav både nya perspektiv och konkreta verktyg för att möta deltagare med förståelse och empati. Från utvärderingen får vi följande citat:

”Så trevligt och intressant att träffas! Bra att träffa kollegor från andra ställen men även att vi som är nära kollegor verkligen får tid att prata om dessa ämnen!”

 

Ett viktigt medskick till pedagogerna var att vara stolta över det goda jobb som utförs varje dag i våra verksamheter. Det pedagogiska arbetet är både meningsfullt och komplext – och varje insats räknas.

Det bjöds även på tårta från Stockholms hotell- och restaurangskola för att fira de goda resultaten – en uppskattad gest som bidrog till goda samtal och nätverkande kaffemingel!

Tack till alla som deltog och bidrog till en inspirerande och meningsfull dag!

Myndigheten för delaktighet presenterar en ny rapport som har undersökt hälsa hos elever på komvux som anpassad utbildning.

Rapporten handlar om hälsa – och om vad som påverkar möjligheten till hälsa – för eleverna och bygger på intervjuer med både lärare och elever. Rapporten visar  på flera hinder, som till exempel svårigheter att kombinera studier med andra insatser, otydliga regler och brist på samordning mellan skola, boende och andra aktörer. Samtidigt beskriver många elever att de trivs i skolan och känner sig lyssnade på – ofta för första gången.

Lärarna beskriver en oroande bild av elevernas hälsa. De ser att psykisk ohälsa är vanligt, men svår att upptäcka. Det finns också problem kopplade till kost, fysisk inaktivitet och social isolering. Samtidigt saknas ofta organiserad elevhälsa, vilket gör att lärarna får ta ett stort ansvar för elevernas mående utan att ha rätt stöd eller resurser.

Läs mer och ladda ner hela rapporten från MFD:s hemsida.

Hälsa hos elever på komvux som anpassad utbildning – MFD

14

aug

Hur kan vi använda generativ AI i undervisningen?

Vill du vara med och bidra till ny kunskap om generativ AI i skolan? Vi söker verksamma lärare som vill delta i ett utvecklingsprojekt om AI i undervisningen där lärares expertis och erfarenhet ligger till grund för utveckling.

Generativ AI har snabbt kommit att påverka oss alla, kanske särskilt i skolans värld. Vi behöver tillsammans utforska och bygga kunskap om vilka möjligheter och utmaningar som finns med AI som verktyg i undervisningen.

Avdelningen för samordning och utveckling bjuder därför in lärare till ett utvecklingsprojekt med två huvudsakliga syften:

  • att generera ökad förståelse kring hur AI kan användas i ämnesundervisningen för att stödja elevernas lärande
  • att generera kunskap om hur AI-verktyg behöver konstrueras för att möjliggöra detta.

Dina kunskaper och erfarenheter som lärare är viktiga i detta arbete.

Upplägg

Utvecklingsprojektet består av följande träffar:

  • Uppstart: 22 september på plats klockan 15–17, alternativt 24 september digitalt klockan 15–17
  • Utbildning: 9 oktober klockan 15–17
  • Planeringsseminarium: 21 oktober klockan 15–17 (nya deltagare), 22 oktober klockan 15–17 (för de som varit med första iterationen)
  • Mittenavstämning: 21 januari klockan 14–16

Som deltagare i utvecklingsprojektet bör du kunna delta i de två seminarier á 120 minuter som ingår, och en avslutande halvdag på plats (lokal meddelas senare). Utöver detta förväntas du planera, genomföra och utvärdera en undervisningssekvens där AI används och dela med dig av dina erfarenheter. Det kan också tillkomma frivilliga tillfällen för de som vill ha mer stöd eller fördjupning.

Du som lärare får möjlighet att bidra till utvecklingen av generativ AI för undervisning, och får samtidigt egen kompetensutveckling genom föreläsningar, ramverk för testning i lärmiljön och erfarenhetsutbyte med kollegor. Ni kan med fördel vara flera lärare från en skola som anmäler er, till exempel ett ämneslag, för att tillsammans öka kunskaperna om generativ AI i undervisningen på er skola.

Projektet sker i samarbete med det statliga forskningsinstitutet RISE och i projektet arbetar deltagande lärare och elever i den säkra lärmiljön RISE GPT.