Intervju: Aspiranters övergångar till studier på komvux
Hej Caroline! Vad handlar ditt projekt om?
Jag är projektledare för ett samverkansprojekt mellan avdelningarna jobbtorg och vuxenutbildningen. Projektet heter Aspiranters övergångar till studier på komvux. Det har pågått sedan november 2023 och fortsätter fram till årsskiftet 24-25.
Det låter spännande! Hur är det att samarbeta med båda avdelningarna inom förvaltningen?
Det är jättespännande. Vi kommer från olika enheter och har olika roller (biträdande enhetschefer, enhetschef, samordnare, specialpedagog och studie- och yrkesvägledare). Vi har kunnat konstatera att vi lär jättemycket av varandra i den här projektgruppen, det har gett oss mycket i vårt dagliga arbete också.
Vad har varit extra viktigt i ert samarbete?
I samverkan där vi vet väldigt lite om varandra är det superviktigt att lägga tid på att skapa ett tillitsfullt klimat i gruppen för vi ska ju faktiskt komma på alldeles nya arbetssätt och rutiner. Vi ska skapa någonting som inte finns i dagsläget. Vi behöver kunna utmana varandra så att vi vågar släppa ”så här har vi alltid gjort” och ”så här brukar vi göra”. Nu skapar vi något nytt över avdelningsgränserna.
Vi har lagt mycket tid, parallellt med annat så klart, för att få till en stabil grund i projektet. Det är viktigt att ingen känner sig ifrågasatt. Det är ganska svåra områden och vi har inte oändligt med tid.
Och vad är det ni samarbetar kring? Vad är det ni tar fram?
I nämndmålet står det att det ska finnas tydliga arbetssätt och rutiner för aspiranters övergångar till komvux. Syftet med projektet är att vi ska kartlägga befintligt stöd, identifiera vad det kan vara för hinder som gör att aspiranter inte tar sig vidare till komvux. Vi ska också påbörja ett arbete med dessa insatser. Det kommer för få aspiranter till komvux; varför tappar vi dem någonstans på vägen?
I kartläggningsfasen har vi bland annat tittat på information om Prova-på studier, studieförberedande insatser, hemsidor, kartläggningar samt mottagande på skolan. Vi har även tittat på Kicki Wattjerssons arbete (Senior rådgivare, funktionsnedsättning och psykisk ohälsa). Hur kan vi ta det ett steg till och förstå vad det är hon har sett, som kanske också skulle kunna vara glapp? Vi har vi hämtat in aspirantens röst, eller stockholmarens röst, bland annat genom frågor till Funktionshinderrådet.
Hela kartläggningsfasen har varit ett undersökande och analyserande. Det har visat sig att mycket arbete i verksamheterna varit personberoende och inte funktionsberoende.
Nu befinner vi oss i genomförandefasen. Nu ska vi prova det vi tror skulle kunna hjälpa till för att undanröja de här hindren.
Kan du ge några exempel?
Ja, vi har klustrat glappen, sett gemensamma nämnare och delat in dem i fyra fokusområden:
- gemensamma kartläggningsunderlag över avdelningarna
- introduktionen på skolan
- kunskapshöjande insatser; vi behöver veta mer om varandra
- information om studier
Det är viktigt med kartläggning för en övergång till studier. Det kan till exempel handla om att man på jobbtorgssidan kan förbereda en person mot studier; hur ser jag personens behov av mitt stöd som coach? Och introduktionen på skolan; här behöver tydliggöras vem som gör vad. Och hur man samverkar med jobbtorgssidan
Sedan kommer vi till kunskapshöjande insatser, det har blivit jättetydligt att vi behöver veta mer om varandra. Du kan exempelvis inte lotsa en person mot studier om du inte vet något om studier. Och som lärare måste du förstå vad som har hänt innan, för att kunna ta emot en aspirant på ett bra sätt. Det fjärde fokusområdet är information om studier; hur kan man arbeta med studieförberedande insatser?
Information om studier kan även handla om vilket tilltal vi har på hemsidan. Hur ser hemsidorna ut på skolor för vuxna? Och på Vuxenutbildningscentrums hemsida; talar vi verkligen till målgrupperna eller behöver vi ändra någonting där?
Jag hör stora vinster för vuxenutbildningen genom det här arbetet. Vilka är vinsterna, skulle du säga?
Projektet kan bidra till tydligare arbetssätt och bättre rutiner vid samverkan mellan avdelningarna. Med mer kunskap om varandra kan Jobbtorg och vuxenutbildningen få fler aspiranter genom utbildning till jobb.
Genom att utveckla samarbete och kommunikation blir det tydligare kring roller och ansvar. Det ska vara tydligt vilken funktion man ska vända sig till eller samarbeta med.