Nyheter

Tillgänglighet på lärplattformar för distansundervisning

Tydliggörande pedagogik är viktig, eleven ska kunna få svar de på de sju frågorna via plattformen. De sju pedagogiska frågorna är

  • Vad ska jag göra?
  • Var ska jag vara?
  • Hur ska jag göra det?
  • När ska jag göra det?
  • Hur länge ska jag göra det?
  • Vad händer sedan?
  • Varför ska jag göra det?

Introduktionsavsnitt

Det ska finnas möjlighet att snabbt och lätt hitta instruktioner och regler för hur man ska agera på plattformen och hur man ska använda den, till exempel hur chatten fungerar, när kamera ska vara på eller av, hur man hittar på den och vad det finns för hjälpmedel och anpassningar.

Återkoppling med lärare

Det ska vara tydligt hur man kan få kontakt med sin lärare och man ska kunna få kontakt på olika sätt tex. chatt, video och telefon. Det ska vara möjligt att få återkoppling efter varje avklarat moment.

Social närvaro/interaktion

Det är viktigt att lärare och elever kan se varandra bra i bild, för att kunna se ansiktsuttryck. Plattformen ska främja interaktion mellan lärare och elever och elever emellan.

Struktur och utformning

Exempel på vad som kan finnas i lärplattformen:

  • Elevens studieplan som ska vara möjlig att revidera.
  • Betygskriterier ska vara lätta att hitta, tydliga och kopplade till kursens mål – inbyggt på samma ställe där man har schema och uppgifter. Det ska vara lätt att förstå betygskriterier kopplat till varje uppgift.
  • Formulär ska vara lätta att fylla i.
  • Om det är flera kurser eller ett kurspaket i plattformen är det viktigt att detta framgår tydligt.
  • Schemafunktion där man dag för dag kan se vad som ska göras.
  •  Tydlig presentation av vilka moment som återstår, som ej är avklarade, tex att det som är klart blir grått.
  • Rubriker ska vara tydliga och inte snarlika eller påminna om varandra.
  • Uppläsningsstöd och hjälpmedel inbyggt, tex avancerad läsare.

Utseende

Tydligt mönster – likadant överallt, tex att navigationen är konsekvent utformad, samma utseende på gränssnitt överallt. Detaljer och bakgrundsbilder gör det svårläst.

Tekniska förutsättningar

  • Lärplattformens olika funktioner är kända av lärare och elever, till exempel hur man lämnar in en uppgift.
  • Dokumentformat ska kunna användas med alla typer av digitala enheter och vara tillgängligt för alla elever, gärna exempelvis PDF som alla kan läsa.
  • Hur ser chattar och diskussionsforum ut? Är det lätt att följa trådar och info som kommit fram där?
  • Det ska finnas möjlighet att använda flera olika sätt att presentera och arbeta med material på – tex powerpoint, whiteboard mm.
  • Tydliga kontaktuppgifter till support från leverantören av lärplattformen, både för lärare och elever.

Knappar och länkar

  • De ska vara lätta att upptäcka.
  • Namnge knappar och länkar – för att skärmläsning ska kunna fungera.

Ljud och film

  • Det är viktigt med textning av film och ljud.
  • Man måste kunna pausa ljud som spelas upp.
  • Talsyntes.

Ord och termer

Ord och termer ska användas konsekvent. Det ska finnas en ordlista som förklarar ord och termer.

Synnedsättning – skärmläsningsprogram

Det är viktigt att lärplattformen fungerar med skärmläsningsprogram som används av personer med synnedsättning. Plattformens utformning spelar också roll för hur det fungerar med skärmläsningsprogram, det kan till exempel vara svårt för ett sådant program att hitta rätt när det är många flikar.

Praktiskt för lärare

Närvarokontrolls-funktion.
Diskussionsforum för lärare om plattformen på plattformen.

Källor:
Myndigheten för digital förvaltning
Vägledning för webbutveckling
SPSM Undervisning på distans (spsm.se)
Att bygga relationer på distans, studie om social närvaro i vuxenutbildningens distansutbildning, Skolporten

Tipsa redaktionen

Har du tips på vad vi borde publicera på webbplatsen? Mejla redaktionen.
E-post: vuxpedagog@stockholm.se