Modersmål och digitala verktyg
Sia arbetar på sfi i Stockholm. Hon brukar använda elevernas modersmål och digitala verktyg för att tillgängliggöra sfi-undervisningen.
– När vi börjar med ett nytt tema använder jag den digitala tjänsten Begreppa (ILT). De har filmer på många olika språk. Eleverna kan genom filmerna skapa sig en förförståelse om temat. Varje elev avgör själv om hen vill lyssna på filmen på svenska eller modersmålet samt ha text på svenska eller modersmålet.
Eleverna kan avgöra hur många gånger de vill titta på filmerna. Takt och volym kan anpassas, vilket också är bra, berättar Sia.
Hon berättar vidare om hur modersmålet även kan användas när eleverna arbetar i mindre grupper.
– Jag delar in eleverna i språkgrupper inför ett nytt tema. Eleverna kan då prata om temat på modersmålet och därefter söka motsvarande ord på svenska inför gruppdiskussionen på svenska i helgrupp efteråt.
Mer om digitala verktyg
När Sia ska ge sina elever uppgifter använder hon Word. Avancerad läsare ger möjligheter att lyssna på texten samt att se bilder till orden i texten.
– När eleverna lyssnar på texten på modersmålet kan de lära sig betydelsen av nya ord. Visualiseringen kan hjälpa eleverna att lära sig nya ord.
Anpassningar
Sia avslutar med att tipsa om anpassningar som kan vara viktiga i arbetet med att tillgängliggöra undervisningen:
- visualisera
- justera textstorlek, färg och radavstånd
- möjliggör samarbete i mindre grupper
- anpassa uppgifter utifrån tempo, nivå, takt, intresse, metod och omfång
- gör inställningar av textstorlek, färg på text, radavstånd, uppläsning etc.