Kunskapsmålen i läroplanen

Läroplanens kunskapsmål ska återfinnas i varje del av vuxenutbildningen utifrån individens förutsättningar och behov.

Det är vuxenutbildningens ansvar att varje elev som har slutfört studier inom vuxenutbildningen i den utsträckning som framgår av elevens individuella studieplan också har tillägnat sig kunskaper som inte är ämnesspecifika utan mer generella för delaktighet i arbets-, vardags- och samhällsliv.

Elever i vuxenutbildningen ska kunna använda sina kunskaper som redskap för att

  • formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem,
  • reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära,
  • kritiskt granska normer, påståenden och förhållanden, och
  • lösa praktiska problem och arbetsuppgifter,

Inspiration, tips och vägledning för att inkludera kunskapsmålen i undervisning

Det är vuxenutbildningens ansvar att varje elev som har slutfört studier inom vuxenutbildningen i den utsträckning som framgår av elevens individuella studieplan

  • kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande

Digitalisering inom vuxenutbildningen

  • kan använda bibliotek och deras resurser,
  • kan söka sig till saklitteratur, skönlitteratur och övrigt kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje,
  • kan hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden,
  • har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet samt kunskaper om andra kulturer,

Bibliotek och kultur

  • har kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer

Sexualitet, samtycke, relationer och hälsa

  • har kunskaper om hedersrelaterat våld och förtyck

Hedersrelaterat våld och förtryck

  • har kunskaper om de mänskliga rättigheterna,

Mänskliga rättigheter

  • har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia

De nationella minoriteterna

  • har kunskaper om samhälls- och arbetsliv, arbetsmarknaden och de roller som parterna på arbetsmarknaden har samt arbetsrätt och arbetsmiljö,
  • har förutsättningar för att delta i demokratiska beslutsprocesser i samhälls- och arbetsliv,

Samhälls- och arbetsliv

  • har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livs- och värderingsfrågor

Värderingar

  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.

Hållbar utveckling – Vuxpedagog Stockholm