Läroplanens kunskapsmål ska återfinnas i varje del av vuxenutbildningen utifrån individens förutsättningar och behov.
Det är vuxenutbildningens ansvar att varje elev som har slutfört studier inom vuxenutbildningen i den utsträckning som framgår av elevens individuella studieplan också har tillägnat sig kunskaper som inte är ämnesspecifika utan mer generella för delaktighet i arbets-, vardags- och samhällsliv.
Elever i vuxenutbildningen ska kunna använda sina kunskaper som redskap för att
- formulera, analysera och pröva antaganden samt lösa problem,
- reflektera över sina erfarenheter och sitt eget sätt att lära,
- kritiskt granska normer, påståenden och förhållanden, och
- lösa praktiska problem och arbetsuppgifter,
Inspiration, tips och vägledning för att inkludera kunskapsmålen i undervisning
Det är vuxenutbildningens ansvar att varje elev som har slutfört studier inom vuxenutbildningen i den utsträckning som framgår av elevens individuella studieplan
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande
Digitalisering inom vuxenutbildningen
- kan använda bibliotek och deras resurser,
- kan söka sig till saklitteratur, skönlitteratur och övrigt kulturutbud som en källa till kunskap, självinsikt och glädje,
- kan hämta stimulans ur kulturella upplevelser och utveckla känsla för estetiska värden,
- har kunskaper om och insikt i centrala delar av det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet samt kunskaper om andra kulturer,
- har kunskaper inom området sexualitet, samtycke och relationer
Sexualitet, samtycke, relationer och hälsa
- har kunskaper om hedersrelaterat våld och förtyck
Hedersrelaterat våld och förtryck
- har kunskaper om de mänskliga rättigheterna,
- har kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia
- har kunskaper om samhälls- och arbetsliv, arbetsmarknaden och de roller som parterna på arbetsmarknaden har samt arbetsrätt och arbetsmiljö,
- har förutsättningar för att delta i demokratiska beslutsprocesser i samhälls- och arbetsliv,
Samhälls- och arbetsliv
- har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livs- och värderingsfrågor
Värderingar
- kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.